Gepubliceerd op 23 nov 2023.
Voor de Hannover Messe 2023 beurs hebben we een mixed reality applicatie gemaakt om bezoekers kennis te laten maken met de mogelijkheden van Siemens Simcenter Amesim op het gebied van batterijontwikkeling.
Simcenter Amesim is een systeemsimulatieplatform waarmee ontwerpingenieurs de prestaties van systemen virtueel kunnen beoordelen en optimaliseren. Het helpt bij het optimaliseren van de dynamische prestaties van mechatronische systemen, het analyseren van het stroomverbruik, het ontwerp en het valideren van besturingswetten voor elektrische apparaten voor de automobiel-, ruimtevaart-, industriële machine- en zware apparatuurindustrie.
Op de Siemens stand stond de echte Ecurie Aix Electric-raceauto. Als bezoekers naar de raceauto keken via de Oculus Quest 2-headset, zagen ze bovenop de auto zijn CAD-model. In de applicatie kon men meer informatie ontdekken over de definitie van batterijvereisten, batterijkoeling, batterijoplaadvereisten, thermal runaway en batterijveroudering en -degradatie.
Voor elk onderwerp is het de bedoeling dat gebruikers een pictogram slepen naar een specifieke plaats boven de raceauto om zo het extra niveau in de applicatie te ontgrendelen. Bij het correct activeren van een onderwerp kan men eerst de relevante CAD-modellen in mixed reality inspecteren, vasthouden en roteren. Gekoppeld aan elk onderwerp lieten we bezoekers zien hoe de Amesim-software de oplossing is die ze nodig hebben om een ‘digital twin‘ te creëren om simulaties en optimalisaties op uit te voeren.
Kinamo at Hannover Messe 2023 from Kinamo NV on Vimeo.
Kinamo bedacht het concept en ontwikkelde de applicatie in een paar weken tijd.
We gebruiken de MRTK-unityset van componenten die oorspronkelijk ontwikkeld zijn voor de Microsoft Hololens en hebben deze gedeployed voor de Oculus Quest 2. Via een combinatie van custom programmatie en Passthrough, zijn we in staat om een link te creëren tussen de raceauto die fysiek aanwezig is op de stand en een VR-laag bovenop wat bezoekers zien in real-time.
We hebben ervoor gekozen om met de Oculus Quest 2 te werken om een marketingtool te creëren die eenvoudig en tegen zeer beperkte kosten (vergeleken met andere headsets) kan worden gebruikt door andere marketingteams van Siemens.