Knowledge base

Ontdek hier hoe we een blokkerende fout hebben opgelost bij het upgraden van ESXi 6.5 naar 7.0 update 2 via vSphere Lifecycle Manager.

Categorie: Security

vmware

V Mware 2022 2560x1440 1 2048x1152

Kinamo onderhoudt meerdere VMware vSphere clusters, niet alleen voor onze eigen infrastructuur, maar ook voor verschillende klanten. Zoals je misschien al al weet, is het up-to-date houden van deze clusters een van de belangrijke taken die horen bij het onderhouden ervan.

In dit artikel behandelen we de volgende foutmelding:

Software of systeemconfiguratie van host XXX is incompatibel.

We kwamen deze foutmelding tegen toen we ESXi 6.5 probeerden te upgraden naar 7.0 update 2 via het tabblad "updates" van vSphere Lifecycle Manager.

Om de upgrade uit te voeren, hebben we eerst de ISO image van ESXi 7.0 update 2 naar Lifecycle Manager. Vervolgens hebben we een aangepaste "upgrade" baseline aan om te upgraden naar de gewenste ESXi-versie. Wanneer deze nieuwe baseline is aangemaakt, kunnen we deze eenvoudig aan de host koppelen en op "remediate" klikken, wat de upgrade zal starten.
Echter, in dit geval (dat we meerdere keren tegenkwamen), zou de procedure leiden tot een foutmelding dat de software of systeemconfiguratie van de host incompatibel is. De beschrijving van deze fout luidt:

The upgrade has VIBs that are missing dependencies. Remove the VIBs or use Image Builder to create a custom upgrade ISO image that contains the missing dependencies, and try to upgrade again.

Dit deed ons onmiddellijk denken aan een van onze posts van vorig jaar, waarin we soortgelijke problemen tegenkwamen tijdens het updaten van ESXi. Deze keer werd er echter met geen woord gerept over welke VIB hier de fout veroorzaakte. de fout zou veroorzaken. Dit betekent dat we zelf op zoek moeten gaan naar welke VIB de fout veroorzaakt. veroorzaken, of een andere manier van upgraden moeten vinden. We besloten op zoek te gaan naar een andere manier om te upgraden, bij voorkeur een manier die werkt vanuit onze luie stoel, zonder de noodzaak om een reis naar het datacenter te gaan en daar de upgrade uit te voeren.

Zo kwamen we op de volgende oplossing. Ga terug naar Mijn VMware, waar u het offline depot voor de gewenste ESXi versie (de link naast de ISO-downloadlink). Download het depot en upload het naar je datastore. Schakel nu SSH in op de host, maak verbinding als "root" en voer de volgende regel uit:

esxcli software profile install --ok-to-remove -d /vmfs/volumes/datastore1/VMware-ESXi-7.0U2a-17867351-depot.zip -p ESXi-7.0U2a-17867351-standard

Laat het even draaien en herstart dan de host. Als alles goed gaat, start de host op in ESXi 7.0u2a. (Uw resultaten kunnen variëren.)

Wat doen we hier precies?

We gebruiken esxcli's "software" commando dat de ESXi software en pakketten beheert. Deze keer zijn we niet meer geïnteresseerd in VIB's, We willen het hele image profiel aanpassen. Op profielniveau kiezen we niet voor de "upgrade" optie, maar voor de "install" optie. De optie "install" optie vervangt het volledige image profiel, mogelijk resulterend in het verlies van sommige geïnstalleerde VIBs (wat precies is wat we wilden). wilden). Een waarschuwing, pas op voor extra stuurprogramma's die je mogelijk hebt geïnstalleerd op de ESXi host, die mogelijk nodig zijn om de host op te starten!

Hoe komen we nu aan de profielnaam? (-p switch)

De volgende regel geeft een lijst van alle profielen die beschikbaar zijn in het depot:

esxcli software sources profile list -d /vmfs/volumes/datastore1/VMware-ESXi-7.0U2a-17867351-depot.zip

Spoiler alert, er zijn 2 profielen, een standaard en een no-tools profiel.

Sommige lezers zullen opmerken dat we niet geüpgraded hebben naar de laatste beschikbare ESXi-versie. Dit komt door het simpele feit dat we geen depot voor de nieuwste versie konden vinden op My VMware. Echter, na nadat we de host handmatig hebben geüpgraded naar 7.0, is Lifecycle Manager volledig in staat om de host bij te werken met de nieuwste patches. Wat we natuurlijk deden.

We raden over het algemeen af om wijzigingen aan te brengen aan je hosts met behulp van SSH en esxcli, maar soms biedt het een oplossing. Er is immers niets veranderd aan de host gedaan, alle wijzigingen werden uitgevoerd door het toepassen van het profiel dat was aangemaakt door VMware.

Weet wel dat het uitvoeren van esxcli commando's vanuit SSH je systeem in een niet-ondersteunde staat kan brengen bij VMware Support!

Zoals met alle commando's die je van het internet kopieert, moet je ze voorzichtig en verstandig gebruiken.

Vergeet niet om deze acties uit te voeren terwijl je host in onderhoudsmodus staat en er geen virtuele machines op draaien!

Kinamo & VMware

Kinamo vertrouwt op VMware vSphere voor servervirtualisatie en Horizon voor desktopvirtualisatie. VMware biedt schaalbaarheid, hoge beschikbaarheid en een high-performance server virtualisatie stack die op zijn beurt onze klanten de hoogst mogelijke mogelijke uptime, verpakt in een kosteneffectief pakket. De gedreven beheermogelijkheden vanuit een infrastructureel oogpunt stellen ons in staat om service van hoge kwaliteit te leveren en tegelijkertijd kosten te besparen waar nodig. waar nodig.

Kinamo heeft meer dan 20 jaar ervaring in cloud hosting, managed services, DevOps en ontwikkeling.
Met meer dan 15 jaar ervaring in VMware server virtualisatie kunnen we met een gerust hart zeggen dat we de ins en outs ervan kennen. Ben je opzoek naar een VMware partner? Neem contact.


Gerelateerde artikels

Wat zijn root en intermediate SSL certificaten?

Root en intermediate SSL certificaten zijn onderdelen van de Public Key Infrastructure (PKI) die worden gebruikt om veilige communicatie via...

Lees meer

Keytool - SSL certificaat installeren

Dit artikel gaat ervan uit dat u uw certificaat ontvangen hebt van de certificaatuitgever en het wenst te installeren op...

Lees meer

Keytool - SSL certificaataanvraag (CSR) genereren

Keytool is een utility die toelaat om keystores, public and private keys, en SSL certificaten voor Java servers zoals Tomcat...

Lees meer

Extra hulp nodig?

Werden niet al uw vragen beantwoord?
Geen nood, via een support aanvraag helpen wij u graag verder!

Kinamo

Selecteer uw taal

Alle talen: