Gepubliceerd op 28 nov 2023.
Naar aanleiding van ‘Data Protection Day’ op 28 januari vroegen we hier intern aan de collega’s waar ze aan dachten bij het horen van ‘Data Protection’. In 2006 heeft de Raad van Europa 28 januari uitgeroepen tot Data Protection Day. Bij Kinamo vonden we dat 1 dag per jaar om data protection en privacy onder de aandacht te brengen misschien wat te kort. Op 1 februari is het ook change your password day. Nog een feestdag om ons even extra te laten stilstaan bij online privacy en onze dataveiligheid.
Onze collega Koen deelde alvast een artikel waarin hij tips gaf om in te schatten of een website veilig is. Hij gaf ons ook stof tot nadenken rond de opslag van onze data zoals documenten en foto’s in de cloud. We vroegen ook aan Sophie waar ze aan dacht bij het horen van ‘Data Protection’. Ze is bij Kinamo hoofdzakelijk bezig met marketing en de development projecten.
Ik kom bij Kinamo wel vaker in contact met zaken gerelateerd aan data protection en online privacy zowel voor ons zelf als voor klanten. Het invoeren van GDPR heeft ook bij ons gezorgd voor heel wat vragen van klanten rond het toevoegen van cookie meldingen en privacy verklaringen. Dus daarom bij het horen van 'data protection' moest ik vooral aan GDPR en cookiebanners denken. Maar ook aan zaken zoals social media en sterke paswoorden.
Aan de start van mijn carrière kwam sociale media op als een nieuw “kanaal”. Ik heb het geluk gehad om mee te groeien met sociale media doorheen de jaren. Ik koester een zekere liefde voor sociale media. Niet alleen omdat het een deel van mijn job is maar ook omdat het ons veel goeds brengt. Denk aan vermiste kinderen die sneller terug gevonden worden dankzij het verspreiden van informatie op sociale media, het eenvoudiger delen van momenten met vrienden en familie leden ook al kan je ze niet altijd fysiek bezoeken, …
In het begin stond ik veel minder stil bij de impact op privacy bij het gebruik van sociale media. Maar we zijn nu een paar jaar verder en onze data wordt volop actief en abusief gebruikt, er zijn datalekken en meer mensen met minder goede bedoelingen kijken ook mee. Ik ben daarom terugekomen van het idee dat ik niet met mijn privacy op sociale media moet bezig zijn omdat ik toch niets heb te verbergen. Ik heb nog steeds niets te verbergen, maar dat wil niet zeggen dat ik alles met iedereen zomaar wil delen.
De meeste onder ons weten ondertussen wel hoe ze de privacy instellingen van hun account en posts kunnen instellen. Kies wat je deelt en met wie! Maar net als een auto onderhoud nodig heeft, is het best dat je ook voor sociale media accounts regelmatig eens een onderhoud doet van de data die je deelt.
Facebook staat meer en meer onder druk en probeert zijn gebruikers ook meer transparantie te bieden rond de data die ze hebben en wat ze ermee doen. Een tijdje terug lanceerde Facebook daarvoor dan ook een tool waarmee je gemakkelijk al je activiteiten op het sociale netwerk kan raadplegen.
Onderaan op die pagina, in het onderdeel ‘informatie over jou’, kan je ook te weten komen wat Facebook en adverteerders van je weten en wat ze met je data doen.
Zo ben ik tijdens één van mijn ‘onderhoudsbeurten van mijn data op sociale media’ te weten gekomen dat Facebook denkt dat bepaalde politieke partijen tot mijn interesses zouden horen. Niet dus!
De verklaring van Facebook is “dat ik misschien ergens ooit eens een pagina, post of comment heb geplaatst op een pagina gelinkt aan die interesse”. Het had wel handig geweest als ze er dan ook een link hadden bijgezet naar het voorval in kwestie.
Het is voor dit soort toestanden dat ik dus deze ‘onderhoudsbeurten doe van mijn data op sociale media’. Daarop volgend heb ik ook mijn interesses alsook de data die ik op Facebook had staan grondig nagekeken en verwijdert of aangepast waar nodig. Het motiveert me om in de toekomst nog meer voorzichtig te zijn. Sociale media zijn zeer toegankelijk en in eenvoudig gebruik maar dat wil niet zeggen dat we niet moeten stilstaan wat we ermee doen. En volgens mij vergeten we soms - net omdat het allemaal zo gebruiksvriendelijk is gemaakt - om stil te staan bij wat er met onze data gebeurt.
Je data online veilig houden vraagt een inspanning maar houdt ons net als regelmatig naar de tandarts gaan gezond. Heb je na het lezen van deze blogpost vragen over de je social media aanwezigheid van je bedrijf, laat het dan zeker weten!